Αυγό ένα τρόφιμο παρεξηγημένο
Η πλέον διαδεδομένη άποψη που υπάρχει για το αυγό είναι ότι θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωσή του, λόγω ότι περιέχει υψηλό ποσό χοληστερόλης. Οι τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της διατροφής έρχονται ουσιαστικά να αναιρέσουν αυτή την άποψη και να αποκαταστήσουν την αλήθεια υπέρ αυτού του τόσο αδικημένου τροφίμου. Στις πρόσφατες συστάσεις που έχει εκδώσει η επιστημονική κοινότητα σχετικά με τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων, αναφέρεται ως πρωταρχικός στόχος η ρύθμιση των επιπέδων λιπιδίων του οργανισμού. Μία από αυτές τις συστάσεις είναι η μείωση της κατανάλωσης τροφίμων πλούσιων σε χοληστερόλη, όπως τα αυγά, ως μέσο ελάττωσης τόσο της συνολικής χοληστερόλης του οργανισμού όσο και της κακής χοληστερόλης (LDL).

Πιο εντυπωσιακό είναι το εύρημα των Ballesteros και συν. (J.Nutr2005), oι οποίοι ανακάλυψαν ότι παιδιά ηλικίας 10-12 ετών που κατανάλωναν καθημερινά 2 αυγά, είχαν μεταβολή στη δομή της κακής χοληστερόλης (LDL). Τα μόρια της κακής χοληστερίνης στα άτομα που κατανάλωναν 2 ολόκληρα αυγά είχαν μεγαλύτερο μέγεθος σε σχέση με τα άτομα που κατανάλωναν μόνο ασπράδια αυγών. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι όσο μεγαλύτερο είναι το μέγεθος των μορίων της LDL χοληστερόλης, τόσο λιγότερο επικίνδυνη είναι αυτή για τον οργανισμό, καθώς δεν εμπλέκεται στην διαδικασία της αθηρογένεσης. Η αθηρογένεση ουσιαστικά αποτελεί το πρώτο στάδιο στην διαδικασία εμφάνισης δυσλειτουργιών της καρδιάς και των αγγείων.

Τα ευρήματα αυτής της μελέτης επαληθεύτηκαν σε ανάλογες μελέτες που διεξήχθησαν σε ενήλικους. Ακόμα και σε παχύσαρκα άτομα που παρουσιάζουν αντίσταση στη δράση της ινσουλίνης, άρα και διαταραχές του μεταβολισμού των θρεπτικών συστατικών, έχει βρεθεί ότι η κατανάλωση μέχρι δύο αυγών την ημέρα παρέχει προστασία, μέσω της σημαντικής αύξησης που προκαλείται στα επίπεδα της καλής χοληστερόλης (HDL).

Εκτός από την ευεργετική επίδραση, που έχει το αυγό στα λιπίδια του σώματος, δεν θα πρέπει να λησμονούμε την πληθώρα των θρεπτικών ουσιών που παρέχει. Οι πρωτεΐνες του αυγού είναι υψηλής βιολογικής αξίας, αφομοιώνεται δηλαδή σε υψηλό ποσοστό από τον οργανισμό. Το αυγό, αποτελεί μία από τις κυριότερες πηγές πρόσληψης λουτείνης και ζεαξανθίνης, ουσίες στις οποίες εστιάζεται τελευταία το ερευνητικό ενδιαφέρον.

Αυτές οι δύο ουσίες παρουσιάζουν αντιοξειδωτική δράση μειώνοντας με τον τρόπο αυτό την επιδεκτικότητα της κακής χοληστερόλης στην οξείδωση και προστατεύουν τον οργανισμό έναντι της πιθανότητας εμφάνισης αθηροσκλήρωσης. Επίσης, δρουν προστατευτικά ενάντια στον σχηματισμό καταρράκτη και βλαβών της ωχρής κηλίδας του αμφιβληστροειδή, καθιστώντας το αυγό ένα σημαντικό τρόφιμο για τη διατήρηση της υγείας των ματιών.

Αυτό που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι η σύσταση που δίνεται για μείωση της κατανάλωσης αυγού και άλλων τροφίμων που περιέχουν χοληστερόλη από τη φύση τους, συνήθως συνοδεύεται από ανάλογη αύξηση της κατανάλωσης τροφίμων πλούσιων σε υδατάνθρακες και ειδικότερα επεξεργασμένους υδατάνθρακες (αλεσμένα άλευρα, γλυκίσματα, αναψυκτικά, κ.λ.π.). Αυτή η αλλαγή στη σύσταση της διατροφής είναι ουσιαστικά επιβλαβής, καθώς προκαλεί αύξηση των επιπέδων τριγλυκεριδίων, η οποία συνοδεύεται από μείωση των επιπέδων της καλής χοληστερόλης. Συμπερασματικά, ιδιαίτερα για υγιείς ανθρώπους, το αυγό αποτελεί ένα τρόφιμο υψηλής θρεπτικής αξίας, το οποίο καλό θα είναι να καταναλώνετε σε ημερήσια βάση.

ΑΡΘΡΟ: ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2006 ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ “ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ”
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ, Μ.SC. ΚΛΙΝΙΚΟΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ-ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ